Läs alla punkter

När jag var liten kom det en tant till klassen.
Hon sa "Ni ska få en uppgift av mig!
Läs nu noga igenom alla punkter innan ni börjar!"

Det var väl inget svårt. Tänkte vi.

Kruxet var bara att sista punkten löd någonting i stil med:
"Gör INGEN av de andra punkterna! Lägg ifrån dig pennan!"

Det var inte många som faktiskt kom ner till den sista punkten.
Alla ville ju visa sig så bra som det bara gick.
Och snabba.

Att vara snabb var bra. Då fick man göra nåt roligt den sista tiden.
Så var vi uppfostrade. Snabbt efterfrågas och uppskattas.
Så där satt vi och ritade cirklar och fyrkanter. 

Tills någon skrek "MEN! VI SKA JU INTE GÖRA NÅGOT!"

Hysteri!

Hade vi varit av en äldre sort hade den som upptäckte detta förmodligen hållt käft.
Lagt ner pennan jävligt diskret och småflinat lite elakt mot alla andra
som desperat ritade cirklar.

Men när man är sådär liten ter det sig logiskt att ropa det högt.

De ville bara sätta dit oss alltså! 
De ville faktiskt bara sätta dit oss.
Kvinnan som kommit med testet log elakt.

Åh! Skammen! Så bedragen jag kände mig!
Så lurad! Så KORKAD! Så skyldig!

Lite så känner jag idag.
Det är en sån dag.


Känns som att nån jävel försöker sätta dit oss.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0