Måndag, lördag sång

Igår var en dag som påminde om en regnig måndag.
Första sovmorgonen väcks av kvinnan jag hyr lägenhet av.
"Det ska komma kontrollanter till din lägenhet! Den 25:e maj. Mellan 8-11."

Min födelsedag. Min 20-årsdag. Vadfalls.
"Jag ska ha möte då" sa jag. Och det är sanning.
Möte på min 20-års dag. Om fältstudien.

"Du kan lämna nyckeln i den lilla svarta saken på dörren."
"Lilla svarta vadå?"

Jaja.
Jag får åka inom imorgon och städa undan lite hyffsat
och lägga nyckeln i
den svarta saken...

Duschade, gjorde mig präktig, kollade bandspelaren och intervjufrågorna.
Kollade min mail precis innan jag skulle vandra iväg till socialtjänsten i Staffanstorp.


"Jag är sjuk. Förmodligen resten av veckan. Vi får skjuta på intervjun."

Minsann. MINSANN. Apatiskt tillstånd.

Sådant bemöts med att städa. Grundligt. Skrubba, skrubba, skrubba.
Rensa, rensa, rensa. Fixa, bädda, diska.

IDAG däremot. Känns dagen som en solig lördag.

Jag stoppade ner mig i en klänning. Vandrade ut på äventyr.
Gick i gräset istället för på trottoaren. Tappade mina skor.
Pensionärerna tittade på mig. Några log. Andra såg rädda ut.

Klomp klomp.

Hittade netto. Handlade cigaretter, en bok och kaffe.
Skulle hitta hem igen. Den här gången på trottoaren.
Kände enorm lust att springa in på en tomt och plocka tulpaner.

Slog mig att det kanske var olagligt men stannade och tittade lystert.
Fina tulpanisar... Pensionärerna såg nu mest bara rädda ut.

Hittade hem. Klappade katt. Gjorde kaffe.

Tog mig ner för alla trappor och ut på den lilla lägenhetsgården.

Häj parkbänk! Häj häj sol!

Jag placerade mig där. Hällde upp kaffe.
Tände en cigarett och öppnade min bok.

Fick ett samtal från Daniel. Lät som att han sjöng.
Faktiskt.
Tror han ringde upp av misstag.
Hoppas att han ringde upp av misstag.

Han har nog också lördagskänslor.

På lördag, den riktiga lördag. Ska jag till Lund.
Med Brieost, vindruvor och vin.
Och fira min tjugoårs dag.
UTAN möten och kontrollanter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0