Internationella kvinnordagen

Man får inte säga vulgära saker.
Folk får så stora ögon då.
Det är ju internationella kvinnodagen är till för tänkte jag.
Men det var den nog inte.

Vad är den då till för?
Att vi ska tänka på hur svårt kvinnor har haft och har det.

En kvinna sa en gång att vi alla är aktörer.
Det finns inga offer. Bara aktörer.

Att betrakta kvinnor som offer
gör kvinnor till offer.
Är vi det?
För manssamhället?
Är det synd om oss?

Såklart, jag är feminist.
Det är väl de flesta.
Utan att tänka på det.

Men jag ser inte kvinnor.
Ser inte män.
Ser oss inte som offer.
Ser oss som människor.

I ett samhälle. Som menar att vi är offer.
I ett samhälle där vi egentligen är aktörer.
Och bör handla så att vi får de rättigheter vi förtjänar.
Så att vi kan få våra höga löner.
Och stjäla det som oss tillhör!

Vi kan ju inte bara sitta och tänka på stackars kvinnor.
Stackars, stackars kvinnor.
Jag vill inte vara en stackars kvinna.

Kommentarer
Postat av: Thomas Tvivlaren

Bra skrivet. Tycker också mycket av feministrörelsen andas för mycket offermentalitet.



Målet bör inte vara att för alltid arrangera "kvinnor kan"-mässor utan att det ska bli fler "män kan"-mässor. (Om man ser det från ett maktperspektiv).



Vore dock juste med mer "vi är alla människor trots allt"-mässor...

2010-03-29 @ 09:35:14
URL: http://thomastvivlaren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0