Bekännelse från djupet

Folk måste kunna ta ansvar för sina handlingar.
Folk måste förstå riskerna med sitt handlande.
Folk måste ju inse när de gör fel.

Det låter jättefint. Problemet är att vissa inte gör det.

Vi måste ha överseende med att vissa är idioter.
Vi måste ha överseende med att vissa inte tänker rationellt.

Vi måste inse att alla inte är så jävla bra som du och jag.
Att alla inte har det så jävla bra som du och jag.

Vi måste förstå att allt inte går att förklaras med psykisk sjukdom.
Vi måste förstå att allt inte handlar om att vara socialt missanpassad.
Vi måste förstå att allt inte har en förklaring, en faktor, en orsak.

Människan är för komplex.

Jag har också varit kriminell.
Lite sådär lagom kriminell.
Inte för mycket och inte för lite kriminell.
Lite sådär stölder för 1000 tals kronor - kriminell.

Ja det heter stöld när det går över ett visst belopp.
Eller när det är beräknande och upprepat.

Jag var inte psykiskt sjuk. Jag var inte socialt missanpassad.
Jag borde ha förstått mina handlingar och sett konsekvenser.

Man gör inte det.

Det är därför dödsstraff inte får folk att sluta begå brott.
Vi fungerar inte så.
Vi tänker inte innan att vi kommer att bli tagna.
Det finns inte i vår värld att vi kommer att åka dit.

Vi tänker inte rationellt.

Det handlade inte om min uppfostran eller min barndom.
Nåde den som hävdar att det är mina föräldrars fel.
Jag mådde inte dåligt.
Det handlade inte om mina värderingar eller min intelligens.

Jag är en jävligt begåvad kvinna.
Jag borde ha förstått mina handlingar och sett konsekvenser.

Man gör inte det.

Och jag var inte dum.
Jag är inte dum.


Var det en ungdomsrevolution?
Var det den obeskrivbara kicken?
Snatteriorgasm?
Var det känslan av att kunna ha det de andra hade?
Varför skulle det spela någon roll när det inte spelat någon roll tidigare?


Finns det en faktor? En förklaring?
Är det ni människor som sitter här nu,
som skulle ha ”räddat mig” då?

Vad hade ni gjort åt mig?
Vad kunde ni lärt mig?
Skulle ni sagt till mig att jag var dum?
Som inte förstod mina egna handlingar och konsekvenser?

Det hade inte räddat mig.
Det hade stämplat mig.

 

Jag är inte dum.
Det är inte de heller.

Människan tänker inte rationellt
under vissa omständigheter, vissa förhållanden.

Det handlar inte om vad som är rätt och fel.
Det handlar om att ni ser allting svart och vitt.
Hur farligt det är att se allting svart och vitt.

Hur fel ni är på det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0